En ny aktiveringskampagne fra turistorganisationen VisitDenmark vil sætte Danmark på kortet som modgift mod “bucket list”-turisme.
Ved hjælp af kunstig intelligens kommer Mona Lisa, Frihedsgudinden og andre ikoniske turistattraktioner til live med en simpel besked: Kom ikke og besøg mig – besøg i stedet Danmark. Udover sin frække tilgang skiller kampagnen sig ud ved at være helt skrevet af kunstig intelligens.
“Forestil dig, at du er Mona Lisa. Skriv en tale om, hvorfor folk bør besøge Danmark i stedet for at stå i kø for at se dig.”
Dette var promptet, der blev givet til kunstig intelligens for at oprette manuskriptet til en af en række videoer, hvor turistattraktioner fra hele verden vender sig imod sig selv og anbefaler at besøge Danmark – i stedet for at stå i kø i Louvre eller se Frihedsgudinden blandt et hav af selvportræt-stænger. Ved at føre ud i brandkampagnen “Don’t be a tourist – be an Explorist”, positionerer VisitDenmark Danmark som modgift mod “bucket list”-turisme.
Louis Pilmark, kreativ direktør hos dansk reklamebureau Brandhouse / Subsero, sagde: “At have ikoniske attraktioner fra populære turistdestinationer, der vender sig mod sig selv, er en god måde at fremhæve absurditeten ved at gøre og se de samme ting som alle andre. Hvem bedre end malerierne og statuerne, der ser millioner af turister hvert år, kan forklare det.”
Ikoniske kunstværker møder aktuelle teknologier
Andre end det lette drilske tilgang, er kampagnen unik i, at både manuskripterne og visuelle elementer er skabt af kunstig intelligens. Selvom nye teknikker som deepfake og motion synthesis har været brugt til at bringe billeder til livet de seneste år, gør tilsætningen af manuskripter, der er genereret fuldstændigt af AI, det til en af de første kampagner, der kombinerer de to teknologier.
Kathrine Lind Gustavussen, senior PR hos VisitDenmark, sagde: “Manuskripterne er 100% genereret af AI – vi skrev ikke en eneste ord, vi fjernede kun dele og stykker, der var for lange eller simpelthen ikke sande. Selvom det føltes noget risikabelt at lægge vores hele budskab i hænderne på kunstig intelligens, er vi begejstrede for at være i spidsen for turismebranchen og bruge avanceret teknologi til at bringe vores kreative visioner og budskaber til live.”
Turistattraktioner er ikke så attraktive længere
Hele kampagnen, der er udviklet af det london-baserede kreative bureau Fold7, bygger på en indsigt om, at bucket list-turisme har mistet sin tiltrækning. En undersøgelse foretaget i Storbritannien, Sverige og Tyskland bekræftede vores hypotese om, at “at føle sig som en turist” ville ødelægge en ferie. Mere end halvdelen af respondenterne var enige om, at overfyldte turiststeder og landemærker var en grund til feriebesvær.
Yelena Gaufman, strategisk partner hos Fold7, sagde: “Danmark kan ikke være en bucket list-destination, og underene der er ikke store og dramatiske, men de er små og talrige. Vi så dette som en stor mulighed for at tiltrække en anden type rejsende, anti-turisten, exploristen.”